вівторок, 4 лютого 2020 р.

Другорядні члени речення. Поширене просте речення


Тема: Другорядні члени речення. Синтаксичний аналіз простого речення. Тренувальні вправи.
Хід заняття:

Другорядні члени речення
Додаток рупа присудка)
Прямий-непрямий
Означення рупа підмета)
Узгоджене, неузгоджене, прикладка
Обставина рупа присудка)
кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим?..
який? чий? котрий?
як? де? коли? куди? яким чином? із якою метою? чому? якою мірою?..
·         іменник: Я вчуся правди.
·          
·         займенник: Нас чекають біля кінотеатру.
·          
·         прикметник у значенні іменника: Чужим не розбагатієш.
·          
·         інфінітив: Вас просили почекати
·         прикметник: Гучні розкати грому долинули до мене.
·         займенник: Ці слова засмутили мене.
·         порядковий числівник: Ось і третій день настав.
·         дієприкметник: Сніг падав на змерзлу землю.
·         дієприкметниковий зворот: Натомлений за день, я заснув.
·         іменник у непрямих відмінках: Копиці сіна бовваніли здалеку.
·         прислівник: Двері ліворуч були зачинені.
·         дієприслівник: Читання 
·         лежачи шкідливе.
·         інфінітив: Мрія малювати в мене ще зі школи.
·         прислівник: Я радісно влетів у клас.
·          
·         дієприслівник: Засмутившись, я вийшов.
·          
·         дієприслівниковий зворот: Працюючи над цією вправою, шалено втомився.
·          
·         порівняльний зворот: Дівчина, мов клубочок щастя, радісно стрибала по кімнаті.
·          
·         іменник у непрямих відмінках: Прийшов із Києва.
·          
·         інфінітив: Дівчина прийшла потанцювати.
Вправи.
1. Прочитайте. Зробіть розбір речень. Визначте вид другорядних членів.
Чим вони виражені. Знайдіть додатки, випишіть у дві колонки – прямі та непрямі додатки.

1. Відстань долає кінь, перешкоду поборює воля.
2. Мала лінь велике горе приносить.
3. Один язик мед принесе, другий біду накличе.
4. Слухняного можна словом навчити, а неслуха й віжками не навчить.
5. Розум будинки зводить.
6. За одного вченого двох невчених дають.

2. Прочитайте. Знайдіть означення, випишіть визначте вид.

Ніч. У садах витьохкують солов’ї. І наче у сні стоять у білому цвітінні яблуні та груші. У повноводному Дніпрі купається молодий місяць.
3. Прикладка як різновид означення:
Ознайомитись із текстом. Пригадати, що таке прикладка:
4. Знайдіть прикладки. Підкресліть їх.
«Лесина казка» — таку назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30 художніх композицій — фігурки ляльок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», виконаних матір’ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських краєвидів виконані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки — їх восьмирічним сином Андрієм. Виставка присвячена 135-річчю від дня народження Лесі Українки. (З альманаху «Світязь»)

Д.З.: Розібрати текст, визначивши усі (!!!) головні та другорядні члени речення. Зробіть аналіз кожного речення (просте чи складне, поширене чи непоширене, повне-неповне, односкладне – двоскладне, розповідне-питальне-спонукальне, окличне-неокличне).

Немає коментарів:

Дописати коментар

Повторюємо морфологію 3. Службові частини мови

 Шановні студенти! Продовжуємо повторення морфології. Ваші завдання: 1. Розподілити в 3 стовпчики службові слова: 1 - прийменники, 2 - сполу...