Тема: Складнопідрядне речення. Головні й підрядна частини.
Підрядні сполучники й сполучні слова. Основні види підрядних речень. Розділові знаки у СПР. Синтаксичний
розбір СП речення
Додаткові ресурси для самостійного опрацювання:
1. Підготовка до ЗНО. Відеоматеірали "Складнопідрядне речення в ЗНО" https://www.youtube.com/watch?v=YZiJogIuCJE
2. Типи СПР - відеопояснення: https://www.youtube.com/watch?v=S9SKyG9l-G4
3. Розбір СПР - відеолекція https://www.youtube.com/watch?v=UrQQIXKzTXM
Тренувальні вправи:
Додаткові ресурси для самостійного опрацювання:
1. Підготовка до ЗНО. Відеоматеірали "Складнопідрядне речення в ЗНО" https://www.youtube.com/watch?v=YZiJogIuCJE
2. Типи СПР - відеопояснення: https://www.youtube.com/watch?v=S9SKyG9l-G4
3. Розбір СПР - відеолекція https://www.youtube.com/watch?v=UrQQIXKzTXM
Типи складнопідрядних речень
Тип підрядного речення
|
Питання / сполучники чи сполучні слова
|
Приклад
|
означальне
|
який? яка? яке? які?
|
Життя — це оббирання
з реп 'яхів, що пазурами уп'ялися в душу (Л. Костенко).
|
спол.: що,
щоб, ніби;
спол. сл.:
який, ний, котрий, що, де, куди, звідки
|
||
з'ясувальне
|
хто? що? кого? чого?
|
Не можна допустити,
щоб людиною керував страх (О. Гончар).
|
спол.: що,
як, щоб, мов, ніби, наче, аби, якби, коли, поки, доки, чи спол.
сл.: який, чий, котрий, що, де, куди, звідки, як, чому
|
||
обставинне місця
|
де? куди ? звідки ?
|
Тепер я скрізь, де
світло і любов (П. Филинович).
|
спол. сл.: де,
куди, звідки
|
||
обставинне часу
|
коли? як довго?
доки? з яких пір?
|
Доки сонце
зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.).
|
спол.: як,
після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як
спол. сл.: коли,
поки, доки
|
||
обставинне способу
дії, міри і ступеня
|
як?яким
способом?якою мірою? наскільки?
|
Сердега так
перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов).
|
спол.: що,
чим...тим, аж, що аж
спол. сл.: як,
скільки, наскільки
|
||
обставинне
порівняльне
|
як?
|
Зацвіла в долині
червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко).
|
спол.: як,
ніби, наче, мовби
спол. сл.: як
|
||
обставинне умови
|
за якої умови?
|
Якби ви вчились
так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко).
|
спол.: якщо,
коли, якби, як, раз,аби
|
||
обставинне причини
|
чому? через що? з
якої причини?
|
Нам з тобою, видно,
по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко).
|
спол.: бо,
що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим
що
|
||
обставинне мети
|
з якою метою?
навіщо? для чого?
|
Пішла вночі до
ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко).
|
спол.: щоб,
аби, для того щоб, з тим щоб
|
||
обставинне допустове
|
незважаючи на що?
|
Хоч не
рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко).
|
спол.: хоч,
хай, незважаючи на те що, дарма що
|
||
обставинне наслідку
|
умовно можна
поставити питання і що ж? і який наслідок?
|
Теплий туман наливав
балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).
|
спол.: так
що
|
Розділові знаки у СПР:
Д.З.
Розділові знаки у складнопідрядному реченні
Складнопідрядним називається складне речення, у якому одне речення підпорядковується другому, частини речення нерівноправні і з’єднуються сполучниками підрядності чи сполучними словами: що, як, якщо, тому що, немов, незважаючи на те що, перед тим як: Поезії Кобзаря народжені для того, щоб не вмирати ніколи.
Речення, від якого залежить інше речення, називається головним, а речення, яке підпорядковується головному, — підрядним. Підрядне речення може стояти після головного, перед головним, а також у середині головного.
Усі підрядні частини відокремлюються від головного речення комами. Якщо підрядні речення приєднується до головного складеними сполучниками (незважаючи на те що, через те що, внаслідок того що, в міру того як...), то кома ставиться або перед усім сполучником, або в середині нього: Теплий туман слався по полю і налив балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
Кома не ставиться між частинами підрядного речення:
- якщо вони складаються з одного слова: Підв’язуючи світлий виноград, сміється дівчина не знати з чого;
- з’єднаними одиничним сполучником і (й), та (і), або, чи (або), якщо обидві частини мають спільне слово або спільну частину: Дітям здавалось, що вже вечір і що зараз прийде мама.
Зверніть увагу! Іноді, якщо друга частина вимовляється з різким підсиленням тону (виражає висновок, наслідок), між частинами складносурядного і складнопідрядного речення ставиться тире.
Вправи на занятті:
1 Доведіть,
що подані речення є СПР. Визначте головну та підрядні частини. Накресліть
схему. Визначте вид підрядного речення. Поясніть розділові знаки. Усно біля
дошки кожен!
1 Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь
із співчуттям до думок і бажань інших.
2Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте
людей, здавалося їм нескладним. (За Д. Карнегі)
3Хмельницький
відновлює український політичний організм там, де він давно перестав існувати,
створює могутнє високоорганізоване військо.
4.
Хай спогади линуть за вітром, немов
голубі пелюстки (М. Рильський).
5.
На плесі вода така темна, ніби на
чорному камені настояна (М. Стельмах).
6.
Ненависть воюючих була такою великою,
незліченні маси обох сторін так пристрасно жадали загибелі одна одній, убитих
було так багато, що смерть часом ніби відмовлялась приймати загиблих (О.
Довженко).
7.
Суть дружби є самопожертва, тому й
нелегко другом буть (3 тв. М. Луківа).
8.
Що ти любиш мене та жалуєш, від того і я
така веселенька (Г. Квітка-Основ'яненко).
9.
Хоч на споді лежатиму, та у вічі
плюватиму (Народна творчість).
10. Хто хоч один раз украде, той назавжди
злодієм стає.
11.
Я воскрес, щоб із вами жити Під
шаленством весняних злив.
12.
Місяць,
підводячись вгору, пірнає в загустілу хмару так, що видніється лише срібний
край (М. Стельмах).
13.
Світ
зігрів він своєю любов'ю, Переміряв шляхи вікові, Щоб ніколи конвалії кров'ю Не
ридали ніде в траві (З тв. В. Симоненка).
14.
Ніхто
з нас не куштував абрикосів, бо ні в кого в селі вони не ростуть (Гр.
Тютюнник).
15.
Коли
вітер прискорює ходу, він біжить або мчить, як і вдень (С. Божко).
16.
Візьміть
мене з собою, орачі, візьміть у степ напровесні, братове, коли розбудять небо світанкове
веселиків стривожені ключі (Д. Кононенко).
17.
Ніколи
не кажіть людині, що вона помиляється.
18.
Туди,
на залиту вогнем Україну, летить моє серце, летить (З тв. В. Сосюри).
19.
Новообраний
гетьман Іван Мазепа розумів, що треба зміцнити авторитет влади.
20.
Документи
свідчать про те, як гетьман прагнув змінити й саме суспільство.
2 Дослідження-трансформація
• Із простих речень
з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами,
змоделювати складнопідрядні. Визначити тип підрядної частини. Накреслити схеми.
1. Байдикуючи, ми
вчимося робити зло.
2. До істини йдемо,
сумніваючись (Зі збірника афоризмів).
3. Прийнявши
християнство, народ зберіг прихильність до давніх
слов’янських
звичаїв (Ю. Беличек).
4. Блукаючи
осінніми аллеями Качанівки, відчуваєш довкола присутність
великих людей (В.
Панченко).
5. Видаючи бажане
за дійсне, треба бути щирим у бажанні людині добра (А.
Коваль).
6. Дорога,
розігріта за день, парувала (В. Думанський).
3. Речення з
кількома підрядними. Паралельна та послідовна підрядність. Схеми речень.
Поясніть
усі пунктограми.З'ясуйте межі частин речення, визначте види підрядних
речень, накресліть схему. Письмово.
1. Хто тебе любов'ю
обікраде, Хто твої турботи
обмине, Хай того земне тяжіння зрадить І з прокляттям безвість проковтне.
2. Як хороше радіти без
причини, Коли на місто сутінь опада, І чується, як тихо, безупинно Дзюрчить у стоки весняна вода.
3. Ти не можеш мене
покарати Блискавками з-під милих брів, Бо тебе я навіки втратив Ще
до того, як вперше стрів (3
тв. В. Симоненка).
4.
Про нас думають, виходячи з того, що ми робимо, який маємо вигляд, що ми кажемо
і як ми це кажемо.
1. Навчальне
редагування
• Зредагувати речення. Записати, пояснивши суть
допущених у них помилок. Визначити види складних речень, схарактеризувати
засоби зв’язку.
1. За городом
тихою срібною гладінню розлився ставок, за чим до води похилилися верби.
2. Олеся знайшла стежку, яка бігла зі степу.
3. Було
холодно, і сонце стояло високо.
4. Коли приходить весна, то я вже днював у зарослому
дубами яру в кінці нашого городу.
5. Знаю, що доброта в мене є, і вважав її найкращою
рисою своєї вдачі.
6. Найголовніше, що треба утверджувати в душі
людини,— це віру в торжество добра, справедливості.
7. Далеко на горизонті видніється Біла гора, на
вершині чого стоїть височенний, на мурованому кам’яному п’єдесталі залізний
хрест.
2. Конструювання синтаксичних конструкцій за
схемами-моделями
•Відновити
схеми-моделі складнопідрядних речень з кількома підрядними, уставивши потрібні
розділові знаки.
1. (Коли ...) (коли
...) (коли ...) [ ... ] .
2. [ ... ] (якщо
...) і (якщо ...) .
3. [ ... земля (яка
...) (яка ...) і (яка ...) ... ] .
4. [ ... ] (бо
(якщо ...) ... то ...) .
5. [ ... ] (так що
(поки ...) ...) .
3. Перекладіть
текст українською мовою. Поясніть розділові знаки у складних реченнях з
підрядними означальними та з'ясувальними.
У большинства из нас довольно высокое мнение о своей
личности, какой та является сейчас. Но через сорок лет, возможно, будем
смеяться над тем, какие мы сейчас. Элберт Хаббард сказал: «Каждый человек хотя
бы в течение пяти минут в день бывает набитым дураком. Мудрость состоит в том,
чтобы не превышать этот предел. Зачем ждать, чтобы враги критиковали нас или
нашу деятельность? Давайте станем для себя самым суровым критиком» (За Д. Карнегі).
Немає коментарів:
Дописати коментар