четвер, 9 квітня 2020 р.

4 дистанційний тиждень. Складнопідрядне речення

Тема:
Складнопідрядне речення. Головні й підрядна частини. Підрядні сполучники й сполучні слова. Основні види підрядних речень. Синтаксичний розбір СП речення

Крок 1. Поняття про СПР.
Пригадайте за допомогою слайдів, чим відрізняється ССР та СПР. Записати у зошит.

Головна частина позначається [  ], а підрядна (     ). Від головної до підрядної (залежної) можна поставити запитання.
Наприклад: [Книга вчить], чому? (як на світі жить). (Нар. тв.)
Схема речення: [    ], як (         ).

Перегляньте відеопояснення про визначення СПР:

Крок 2. Сполучники і сполучні слова у СПР (записати у зошит і схему зі слайду).
Підрядне речення приєднується до головного сполучником підрядності або сполучним словом. Як їх розрізнити? Дивись далі!
До сполучного слова можна поставити запитання, воно є членом речення, хоча звучати сполучник і сполучне слово можуть однаково.
У завданнях ЗНО іноді подаються приклади для розрізнення, тому уважно прегляньте відеопояснення:


Крок 3. Розділові знаки у СПР (записати у зошит): 
Розділові знаки у СПР:
Кома ставиться
Для відокремлення підрядної частини від головної, якщо у середині підрядна частина – то коми ставляться з обох боків.
Книга вчить, як на світі жить.
Кому не ставимо
Між сурядним і підрядним сполучником на початку речення
І як нам жити з правдою такою, що спокою нам не дає?
Якщо підрядна частина складається з одного слова.
Щось тобі переказували, та не знаю що.
Тире або кома і тире (рідковживане)
Якщо у допустовому складнопідрядному головна частина вимовляється з різким підсиленням тону (з метою інтонаційного і смислового її виділення)
Скільки б ми таких кубків гірких не пили, - ще зостанеться цілеє море. (Леся Українка).
Двокрапка (рідковживане)
Двокрапка замість коми може ставитися, якщо в головній частині є слово, що вимагає роз'яснення.
Лисичка подала у суд таку бомагу: що бачила вона, як попелястий Віл на панській винниці пив, як мошенник, брагу, їв сіно, і овес, і сіль. (Л. Глібов).

 Докладніше про розділові знаки поговоримо на наступному занятті.

Крок 4. Типи складнопідрядних речень.
Розгляньте таблицю "Типи складнопідрядних речень" (списувати необов'язково. Працюйте, як зручно. Можна скласти схему, можна роздрукувати чи завантажити у телефон і под.). Визначте усно, чим відрізняються типи СПР.

Тип підрядного речення
Питання / сполучники чи сполучні слова
Приклад
означальне
який? яка? яке? які? (як означення!)
Життя — це оббирання з реп'яхів, що пазурами уп'ялися в душу (Л. Костенко).
спол.: що, щоб, ніби;
спол. сл.: який, чий, котрий, що, де, куди, звідки
з'ясувальне
хто? що? кого? чого? (як додаток!)
Не можна допустити, щоб людиною керував страх (О. Гончар).
спол.: що, як, щоб, мов, ніби, наче, аби, якби, коли, поки, доки, чи спол. сл.: який, чий, котрий, що, де, куди, звідки, як, чому

Обставинні (як обставини!)
місця
де? куди ? звідки ?
Тепер я скрізь, де світло і любов (П. Филинович).
спол. сл.: де, куди, звідки
часу
коли? як довго? доки? з яких пір?
Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Нар. тв.).
спол.: як, після того як, відколи, відтоді як, з тих пір як
спол. сл.: коли, поки, доки
способу дії, міри і ступеня
як? яким способом? якою мірою? наскільки?
Сердега так перелякався, що аж тремтить (Л.Глібов).
спол.: що, чим...тим, аж, що аж
спол. сл.: як, скільки, наскільки
порівняльне
як?
Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко).
спол.: як, ніби, наче, мовби
спол. сл.: як
умови
за якої умови?
Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко).
спол.: якщо, коли, якби, якраз,  аби
причини
чому? через що? з якої причини?
Нам з тобою, видно, по дорозі, бо ігили й нікуди не прийшли (Л. Костенко).
спол.: бо, що, оскільки, адже, тому що, через те що, внаслідок того що, у зв 'язку з тим що
мети
з якою метою? навіщо? для чого?
Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко).
спол.: щоб, аби, для того щоб, з тим щоб
допустове
незважаючи на що?
Хоч не рідний cuн Ярема, а щира дитина (Т. Шевченко).
спол.: хоч, хай, незважаючи на те що, дарма що
наслідку
 умовно можна поставити питання і що ж? і який наслідок?
Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).
 спол.: так що

Перегляньте відеопояснення про визначення типів СПР для ЗНО:


Крок 4. Завдання для виконання:

Завдання 1.         Доведіть, що подані речення є СПР. Визначте головну та підрядні частини. Накресліть схему. Визначте вид підрядного речення. Поясніть розділові знаки. Поясніть, чим з'єднані речення - сполучником чи сполучним словом. Доведіть свою думку.

По 1 реченню за списком, як у ССР.
1.           Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших.(Бугера, Гавришків)
2.           Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося їм нескладним. (За Д. Карнегі) (Голод, Гайдукова)
3.           Хмельницький відновлює український політичний організм там, де він давно перестав існувати, створює могутнє високоорганізоване військо. (Гречана, Діденко)
4.           Хай спогади линуть за вітром, немов голубі пелюстки (М. Рильський). (Западнова, Дмитриєнко)
5.           На плесі вода така темна, ніби на чорному камені настояна (М. Стельмах). (Кірющенко, Дрот)
6.           Ненависть воюючих була такою великою, незліченні маси обох сторін так пристрасно жадали загибелі одна одній, убитих було так багато, що смерть часом ніби відмовлялась приймати загиблих (О. Довженко). (Коваленко, Лиходєдова)
7.           Суть дружби є самопожертва, тому й нелегко другом буть (3 тв. М. Луківа). (Кугикіна, Лісютіна)
8.           Що ти любиш мене та жалуєш, від того і я така веселенька (Г. Квітка-Основ'яненко). (Кудасова, Луганська)
9.           Хоч на споді лежатиму, та у вічі плюватиму (Народна творчість).(Кулачко, Львова)
10.      Хто хоч один раз украде, той назавжди злодієм стає.(Курило, Мальцева)
11.      Я воскрес, щоб із вами жити Під шаленством весняних злив. (Маркіна, Пасічник)
12.      Місяць, підводячись вгору, пірнає в загустілу хмару так, що видніється лише срібний край (М. Стельмах). (Мерзла, Петренко)
13.      Світ зігрів він своєю любов'ю, Переміряв шляхи вікові, Щоб ніколи конвалії кров'ю Не ридали ніде в траві (З тв. В. Симоненка). (Павлишина, Пипенко)
14.      Ніхто з нас не куштував абрикосів, бо ні в кого в селі вони не ростуть (Гр.
Тютюнник). (Папуча, Полякова)
15.      Коли вітер прискорює ходу, він біжить або мчить, як і вдень (С. Божко).       (Ромичева, Солоділова)
16.      Візьміть мене з собою, орачі, візьміть у степ напровесні, братове, коли розбудять небо світанкове веселиків стривожені ключі (Д. Кононенко).      (Семиволкова, Тирінова)
17.      Ніколи не кажіть людині, що вона помиляється. (Сотникова, Ткачук)
18.      Туди, на залиту вогнем Україну, летить моє серце, летить (З тв. В. Сосюри).       (Федосєєва, Щельова)
19.      Новообраний гетьман Іван Мазепа розумів, що треба зміцнити авторитет влади.      (Степанова, Устименко)
20.      Документи свідчать про те, як гетьман прагнув змінити й саме суспільство.      (Таран, Шадріна)

Завдання 2. Із простих речень з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами, змоделювати складнопідрядні. Визначити тип підрядної частини. Накреслити схеми. Визначити, чим з'єднані речення - обвести колом сполучник чи сполучне слово.
1. Байдикуючи, ми вчимося робити зло.
2. До істини йдемо, сумніваючись (Зі збірника афоризмів).
3. Прийнявши християнство, народ зберіг прихильність до давніх
слов’янських звичаїв (Ю. Беличек).
4. Блукаючи осінніми алеями Качанівки, відчуваєш довкола присутність
великих людей (В. Панченко).
5. Видаючи бажане за дійсне, треба бути щирим у бажанні людині добра (А.
Коваль).
6. Дорога, розігріта за день, парувала (В. Думанський).

Завдання 3. Лінгвістична гра «Четверте зайве» 
Проаналізувати складнопідрядні речення. З’ясувати, яка синтаксична
конструкція є зайвою в кожній групі. Свій вибір обґрунтувати: виписати зайве речення, поставити запитання, визначити вид.
Наявні 3 варіанти.  Перші 7 осіб по списку журналу-1 варіант.
Другі 7 осіб по списку - 2 варіант.
Треті 7 осіб - 3 варіант.
Виконуємо лише свій варіант!!!!
І. 1. Ніхто з нас не куштував абрикосів, бо ні в кого в селі вони не ростуть (Гр. Тютюнник). 2. Не відмовиш фразеології в дивацтвах, тому що виокремлює з-поміж інших не красенів і тямущих (В. Ужченко). 3. Івась був кмітливий хлопець, адже він виростав серед буйної сонячної багатої української природи, серед широких степів (А. Чайковський). 4. Коли людина після крутого підйому лісової дороги виходить на простору площу, її вражає краса цього місця (К. Ґудзик).

ІІ. 1. Шумлять старезні дуби, ніби бачать столітні сни про долю свого рідного краю (І. Пільгук). 2. На траві блищала трава, ніби діаманти (А. Чайковський). 3.Колоски стояли рівно й гарно, тихо вдихаючи сизувату імлу, наче поле вкривалося на ніч чимось м’яким і невгамовним (В. Думанський). 4.Зачарований світ за вікном проступає з нічного туману, мов подвір’я зробилося дном Океану (М. Руденко).


ІІІ. 1. Хоч і важко жилося молодому Франкові, проте в гімназії він виявляв феноменальні здібності (Зенц.). 2. Хоч то була ще зима, а вже сонце йшло високо. 3. Від тих гараздів Максим мусив тікати, хоч як тяжко приходилося кидати свою хату, рідного батька й сестру. 4. Хоч як жаль було Тарасові бідного чоловіка, та чогось не злюбив він його (З тв. А. Чайковського).

Ключ. 
І. Зайве четверте речення (складнопідрядне речення з підрядним часу). Решта - складнопідрядні з підрядними причини.

ІІ. Зайве друге речення (просте речення, ускладнене порівняльним зворотом). Решта — складнопідрядні речення з підрядними порівняльними.


ІІІ. Зайве третє речення (підрядна частина стоїть після головної).

Немає коментарів:

Дописати коментар

Повторюємо морфологію 3. Службові частини мови

 Шановні студенти! Продовжуємо повторення морфології. Ваші завдання: 1. Розподілити в 3 стовпчики службові слова: 1 - прийменники, 2 - сполу...