Аудиторна робота
Заняття 1.
Вiдокремленими називаються другоряднi
члени, видiленi в реченнi для посилення ïхнього змiсту i значення. Це
один iз видiв ускладнення речення.
Умови вiдокремлення
членiв речення:
Зворотний порядок слів у реченні
|
Прямий порядок: Зоране весною поле має святковий вигляд.
Зворотний: Поле, зоране
весною, має святковий вигляд.
|
Обтяженiсть члена речення іншими залежними вiд нього словами
(поширеність)
|
Хлопець розповідав, по-дитячому посміхаючись з приводу ще не
висловлених думок.
|
Синтаксична не сполучуваність слів
(узгодження з особовим займенником)
|
І це ж ми всі, дрібні та непомітні,
серця ведемо у краї блакитні.
|
Набуття другорядним членом речення додаткового до основного значення чи відтінку.
|
Стривоженi свiтлом, звiрята заворушилися, збилися в одну купку.
|
У вимовi при вiдокремлених членах речення робиться iнтонацiйна
пауза; на письмi вони видiляються
комами.
Відокремлені уточнювальні члени речення
|
|
Уточнює зміст попереднього члена речення.
Уточнювальні члени відповідають на питання а де саме? а коли саме? а як саме? а який саме? а що саме?
|
Там, за горами, вже давно день і сяє сонце, а тут, на
дні міжгір’я, ще ніч.
|
Відокремлені уточнювальні члени речення можуть
вводитися в речення
також за допомогою слів тобто, цебто, а саме,
наприклад, зокрема, у тому числі, особливо, навіть, хіба що, причому, мабуть.
|
Щастя художника, [а
кого саме ? ] зокрема письменника, невіддільне від щастя його народу.
|
Відокремлення
додатків. Відеорепетитор ТУТ
|
|
Відокремлюються
додатки, що мають значення виключення
або виділення і починаються словами крім,
окрім, опріч, за винятком, зокрема, особливо, наприклад, на відміну від.
|
Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім
пасіки.
|
Відокремлення
обставин
|
|
Відокремлюються
з обох боків комами обставини, виражені дієприслівниками і дієприслівниковими
зворотами
|
Учися чистоти і простоти і, стоптуючи
килим золотий, забудь про вежі темної гордині.
|
Не
відокремлюються, як правило, одиничні дієприслівники, якщо вони вказують на
спосіб дії (як? яким способом? ) і стоять при
присудку.
|
Я йшов не поспішаючи.
|
Обов’язково
відокремлюються обставини з прийменниками незважаючи на, починаючи з, кінчаючи (які подібні до
дієприслівників).
|
Незважаючи на погану погоду, біля освітленого під’їзду театру панувало
пожвавлення.
|
Відокремлення означень
|
|
Відокремлюється
означення, якщо воно стосується особового
займенника
я,
ти, він і т. д. Іноді займенник може бути пропущений.
|
Дніпро! Ти тихо в день ясний пливеш, заглиблений в минуле...
|
Відокремлюється
поширене узгоджене означення, якщо воно стоїть після означуваного іменника.
|
Рука, засмагла від роботи, нам сіє благодатний
мир.
|
Відокремлюється
поширене узгоджене означення, відділене від означуваного слова іншими
членами речення
|
Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.
|
Не
відокремлюється поширене узгоджене означення (дієприкметниковий чи
прикметниковий зворот), якщо воно стоїть безпосередньо
перед означуваним іменником
|
Омиті росами квітки
розтулюють повіки. (Буде відчутно у
вимові викладача).
|
Відокремлення
прикладок
|
|
Прикладки відокремлюються в тих самих випадках, що й
означення, але часто для їх виділення вживають тире.
|
Встає над землею людина - господар
своєї землі.
Солов’ї, нічні
товариші мої, у сад злетілись до вікна.
|
Завжди відокремлюються прикладки, які
приєднуються до означуваного іменника словами тобто, або, чи, наприклад,
зокрема, особливо, на ім’я, на прізвище, родом, так званий.
|
Ягід навколо, особливо дикої
малини, була сила-силенна.
|
Прикладка
із словом як відокремлюються лише тоді, коли вона має відтінок причини.
В інших випадках прикладка із словом як не відокремлюється.
|
Кривинський, [чому?) як посередник
[бо він був посередник], вийшов наперед громади... Не
треба забувати заслуг Рильського як перекладача
|
Вправа 1. Розставте розділові знаки. Поясніть їх постановку.
Далеко
внизу біля самих кущів верболозу п’яно гойдали головами соняшники.
І сьогодні в
цей вечір іскристий не забуть мені слів тих твоїх.
Квіти особливо пальми й аспараґуси відразу навіяли
життя у мертві кімнати.
- Повторіть, які бувають додатки у реченні? (зошит)
Вправа 2. Розставте розділові знаки. Поясніть умови відокремлення.(Разом на дошці)
Крім
Запорозької Січі була ще Кам'янська. Значну роль у
становленні Кам'янської Січі відіграв окрім
Костя Гордієнка кошовий отаман Яків Богуш. На відміну від багатьох
козацьких отаманів Кость Гордієнко був
сподвижником Івана Мазепи. Починаючи з весни 1709 року і кінчаючи літом
1711 ця Січ будувалася на мисі Стріла річки Кам'янки.
Багатьох дослідників цікавило господарство Кам'янської Січі особливо металургійний комплекс. Крім нього
Січ мала господарство зокрема виробничі майстерні
зброярню січові будівлі сорок
куренів церкву.
Вправа 3. Доповніть речення відокремленими додатками. Поставте розділові знаки (Самостійно. Перевіряємо на заняття одразу).
1. Українські козаки відзначалися багатьма чудовими рисами вдачі.
2. Вони вправно володіли різними видами зброї.
3. До зайшлих та приїжджих людей запорозькі козаки завжди були гостинні.
4. Вони вміли посміятися з ворога, зі смерті, із самих себе.
5. Запорожці стали поборниками православної віри, оборонцями всієї української землі.
- Повторіть, чим виражені поширені обставини? Що таке дієприслівник? (зошит)
Вправа 4. Розставте розділові знаки. Поясніть умови відокремлення.
Троянці
в човни посідавши і швидко їх поодпихавши по вітру гарно поплили. Грає сонце промінцями білий сніг стає струмками і
співаючи струмки шлях знаходять до ріки. Про журавлів ти більше
не співала а серцем відчуваючи грозу хапливим рухом крадькома втирала
солону теплу і гірку сльозу. Незважаючи на таку рань було
зовсім тепло. Співають ідучи дівчата.
Вправа 5. Прочитайте речення. Визначте, чим вони ускладнені. Трансформуйте речення так, що вони були ускладнені відокремленими обставинами. Зразок:
День матері повернувся до нас нині й мусить стати відліком кращих справ родини й суспільства у ставленні до жінки – матері.
– День матері, повернувшись до нас нині, мусить стати відліком кращих справ родини й суспільства у ставленні до жінки –Матері.
1. Творчість Максима Березовського ввібрала в себе кращі барокові й ранньокласичні риси та синтезувала їх у нову художню якість незмірної краси звучання.
2. Вогнем і мечем Московська імперія завойовувала народи і племена та лицемірно проголосила на нібито добровільне до неї приєднання.
3. Петро Могила капітально від реставрував печери та розширив і надав чимало прикрас печерним церквам.
4. Тарас Шевченко відвідав своїх київських знайомих і дістав дозвіл на повернення до Петербурга, вирушив із Києва.
5. Данило Заболотний двічі експериментував на власному організмі та випробовував сироватку при дослідженні чуми й дифтерії.
6. Павло Чубинський десятки сіл і міст Київської, Полтавської, Подільської, Волинської та інших губерній, зібрав десятки тисяч народних перлин.
7. Тарас Шевченко підвівся з-за столу й поволі підійшов до вікна. Протер дірочку в заволоженому склі, подивився на вулицю.
Заняття 2.
Домашнє завдання до заняття 1:
Вправа 1: (Однакові речення перевірятись не будуть!)
Відновіть і запишіть речення, ускладнені відокремленими додатками, уставляючи потрібні за змістом слова з довідки. Поясніть уживання розділових знаків.
1. Під час Помаранчевої революції важливу роль у координації та організації протестувальників відіграли актуальні на той час засоби зв’язку ...
2. Підняти людей на акції протесту у 2013 році допомогли сучасні способи комунікації ...3. Головні події революції Гідності відбувалися у Києві ...
4.... демонстрації на підтримку євроінтеграцїї відбулися у багатьох містах України.
5. ... силовий розгін Майдану підняв хвилю протестів по всій Україні.
2. Підняти людей на акції протесту у 2013 році допомогли сучасні способи комунікації ...3. Головні події революції Гідності відбувалися у Києві ...
4.... демонстрації на підтримку євроінтеграцїї відбулися у багатьох містах України.
5. ... силовий розгін Майдану підняв хвилю протестів по всій Україні.
Вправа 2.
Визначте, яку помилку допущено в реченнях. Знайдіть суб’єкт, що виконує основну й додаткову дію. Дослідіть, чи може він уживатися у формі непрямого відмінка в реченні з відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом.
Виправте речення й запишіть варіант з правильним формулюванням при відокремленій обставині.
1. Скориставшись ідеєю Ю.Кондратюка про відокремлення від космічного корабля невеликого злітно-посадочного модуля , американцями було випробувано на навколишній орбіті свій й корабель.
2. Володіючи багатьма мовами Ю.Дрогобичем велося активне листування з ученими європейських країн.
3. Помітивши у хлопця хист до малювання, генералом було віддано наказ відрядити Тараса Шевченка до Київського художнього інституту.
4. Виводячи все нові й нові сорти садовини, доля батька була продовжена сином.
5. Відобразивши масштабність історичних конфліктів, епічну монументальність подій 18 століття, перший історичний роман в українській літературі був створений П.Кулішем.
Немає коментарів:
Дописати коментар