неділя, 2 лютого 2020 р.

Підготовка до ЗНО. Зміни приголосних у мовному потоці

Зміни приголосних у мовному потоці:
1.                     Пригадати алфавіт. Які групи звуків ви знаєте?
2.                     Які букви не співпадають зі звуками?

 Складіть схему чи таблицю. 

Тест:
1.                     Усі слова мають шість звуків у рядку
А значення, їхній, стеля, ячмінь
Б сорока, дарувати, яєчня, щезати
В щепити, щезати, світало, якраз
Г щавель, ялина, щебінь, військо
Д щиголь, ночами, двері, якір
2.                     Знайдіть рядок, у якому в усіх словах один звук передано двома літерами
А раб, ґедзь, діжка
Б ґудзик, навмання, ґринджоли
В дуб, залоза, газон
Г жабо, зуби, відхилення
Д жаба, зебра, стоокий
3.                     Укажіть рядок, у якому всі слова розташовані за алфавітом
А почухати, почухрати, пощедрувати, пошепки
Б зичити, зійти, з’їхати, зйомка
В підґрунтя, підготувати, підданий, підеш
Г націлити, начинати, нащадок, нашити
Д зжувати, ззовні, з’їсти, зітліти
4.                     В алфавітному порядку записано всі слова
А мереживо, молодь, місяць, фаянс
Б барвінок, барвник, вівторок, буря
В лимон, малина, місто, натура
Г фрагмент, фото, фігура, фарба
Д герой, ґазда, апельсин, абрикос
5.                      В алфавітному порядку записано всі слова рядка
А автокар, автогенний, автомашиніст, автомеханічний
Б децибел, дечий, десятиденний, десятиліття
В газоприлад, газопровід, газопровідність, газорізальний
Г отам, отепер, отже, опера
Д фоторобот, фотостудія, фотофініш, фонофільм
6. В алфавітному порядку записано всі слова рядка
А щомиті, щомить, щосереди, щонайширший
Б щонайчастіше, щорік, щоліта, щомиті
В щонеділі, щоніч, щоосені, щоправда
Г щохвилі, щочетверга, щомісяця, щозміни
Д щотижневий, щосуботній, щосили, щоквартальний.
7.                     Не в алфавітному порядку записано слова в рядку
А абетка, абзац, абориген, абсурд
Б башта, безвість, безнадія, безодня
В вередун, вереск, верх, весілля
Г гавань, газета, гармонія, гастрономія
Д програма, пробка, праска, палітра
8.  Не в алфавітному порядку записано слова в рядку
А бруд, весна, гасло, дружба
Б габа, кабінет, мова, одежа
В генеза, їжа, пахощі, письмо
Г стежка, сумка, форма, грамота
Д геній, колір, місце, пергамент
9.                     У якому слові кількість звуків і букв однакова
А чесність
Б мовленнєвий
В ієрогліф
Г приїхала
Д дзвінкоголосий
E губернатор
  
3.                     Які орфоепічні норми вимови звуків ви знаєте? Що таке уподібнення (асиміляція) приголосних звуків?
Тест:
1.                     У вимові в усіх словах відбувається уподібнення приголосних у рядку
А анекдот, вокзал, зшиток, осьде
Б казка, гриб, просьба, депресія
В когорта, призьба, завмирання, деградація
Г рюкзак, молотьба, заводій, призвідник
Д головоломка, громада, безжурний, замісник
2. Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка (ЗНО 2018)
А зіставити, просьба, зябра
Б усмішці, смієшся, посмішка
В несеться, тюльпан, тьмяно
Г перифраз, фонетика, любов
Д край, вокзал, закріплення.
3. Префікс з- треба писати в обох словах рядка (ЗНО 2014)
А [с]плутати, [ш]шивати
Б [с]касувати, [с]ціпити
В [с]хотіти, [ж]жалитися
Г [с]формувати, [ш]шаленіти
Д [с]сунути, [с]цілювати
4. Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка (ЗНО 2017):
А доріжка, миєшся, широкий
Б шістсот, Тбілісі, метелиця
В свято, осінній, просьба
Г Великдень, аякже, ґрунт
Д будинок, бджола, Дніпро.
Спрощення у групах приголосних: правило https://webpen.com.ua/pages/Pravopys_Pryholosnyh/Sproschnnia_v_prygoloshyh.html

 Тест:
1. Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка (ЗНО 2018):
А свис..нути, ненавис..ний, пес..ливий
Б тиж..невий, тріс..нути, захис..ник
В навмис..но, провіс..ник, хвас..нути
Г радіс..ний, аген..ство, ціліс..ний
Д балас..ний, перехрес..ний, зліс..ний
2. Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка (ЗНО 2017):
А сер..цевий, проїз..ний, аген..ський
Б артис..ці, захис..ний, безчес..ний
В пес..ливий, пристрас..ний, буревіс..ник
Г тиж..невий, шіс..надцять, швидкіс..ний
Д радіс..ний, перехрес..ний, заздріс..ний
3. Спрощення в групах приголосних на місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка (ЗНО 2016):
А корис..ний, балас..ний, проїз..ний
Б безжаліс..ний, кіс..лявий, щас..ливий
В блис..нути, влас..ний, щотиж..невий
Г ненавис..ний, швидкіс..ний, форпос..ний
Д зап'яс..ний, радіс..ний, контрас..ний
4.                     Правильно написано всі слова в рядку (ЗНО 2015):
А рідкісний, ненависний, захистний
Б форпостний, пісний, кількісний
В шістсот, кістлявий, студенський
Г улесливий, цілістний, шелеснути
Д тріснути, тиждневик, контрастний.
5.                     Знайдіть слово, у якому пропущено букву ц
А бра..тво
Б студен..тво
В сирі..тво
Г дива..тво
Д бага..тво
E мецена..тво

 Зміни приголосних перед суфіксами ськ, ств правило: https://webpen.com.ua/pages/Pravopys_Pryholosnyh/suffixes.html
Малюємо схему:
г, з, ж + с = з: Кривий Ріг — криворізький
к, ц, ч + с = ц: Кременчук— кременчуцький
х, с, ш + с = с: чех — чеський
ґ, дз, дж + с = дз: Добруджа — добрудзький
Слова-винятки за старим правописом: меккський, казахський, баскський, нью-йоркський, тюркський,  іракський, монакський, малаккський, дамаскський, бангкокський, ла-маншський, герцогський, шахський, цюрихський, карабахський.
За новим правописом: небіт-дагський, клужський, бангкокський, баскський, казахський, печський, Дамаск – дамаський, меккський, тюркський (параграф 153, с.157),
Пятихатський, нью-йоркський (с. 159, п 4), ла-маншський (с. 159, п.5), герцогський, шахський, цюрихський (с. 15).

Карабаський – змінено!Іракськиймонакськиймалаккський - нічого не зазначено.
Запам'ятовуємо основні випадки, проміжні для обох правописів: меккський, казахський, баскський, нью-йоркський, тюркський,  бангкокський, ла-маншський, герцогський, шахський, цюрихський.
Завдання:
Утворіть прикметники від поданих іменників, запишіть їх, визначте корені та суфікси: 
Магдебург, Лейпциг, казах, Мекка, таджик, Нью-Йорк, парубок, Париж, Карпати, Кременчук, баск, Карабах.
Тести:
1.                     НЕПРАВИЛЬНО утворено прикметник у варіанті:
А Цюрих – цюриський
Б Одеса – одеський
В Залісся – заліський
Г Волох – волоський
Д Сиваш – сиваський.
2.                     ПРАВИЛЬНО утворено прикметник у випадку:
А Печенігський
Б Кагарликський
В Меккський
Г Лейпцигський
Д Карабахський
3.                     Який із прикметників не належить до винятків і утворений НЕПРАВИЛЬНО:
А шахський
Б Страстбургський
В Нью-йоркський
Г Казахський
Д Дамаскський
4.                     У якому варіанті на місці пропуску ПИШЕМО Ц:
А Кременчýк — кременчý_ький
Б Арзамáс — арзамá_ький
В Вóлга — вóл_ький
Г Орéл — орлóв_ький
Д Дамáск — дамá_ький
5.                     У якому варіанті на місці пропуску НЕ ПИШЕМО З:
А Люксембýрг — люксембýр_ький
Б Ворóнеж — ворóне_ький
В Герцог – герцо_ький
Г Абхáзія — абхá_ький
Д Кавкáз — кавкá_ький
6.                     Утворіть самостійно прикметники від іменників. У якому випадку використаєте суфікс –цьк-?
А Тбілісі –
Б Прага –
В Париж –
Г Волга –
Д Казбек –
7.                     Утворіть самостійно прикметники від іменників. У якому випадку скористаєтесь суфіксом -ськ-?
А Рига –
Б Золотоноша –
В словак –
Г турок –
Д француз –
8.                     Який із прикметників записано ПРАВИЛЬНО:
А черкасський
Б одесський
В ніццький
Г запоріжзький
На наступне заняття: повторити чергування голосних та приголосних звуків.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Повторюємо морфологію 3. Службові частини мови

 Шановні студенти! Продовжуємо повторення морфології. Ваші завдання: 1. Розподілити в 3 стовпчики службові слова: 1 - прийменники, 2 - сполу...